SAJAK

       Hai semua, hari ini saya ingin berkongsi tentang pertandingan sajak pada 2017 yang diadakan di Sekolah Methodist Perempuan ,Kuantan,Pahang. Pertandingan sajak ini disertai oleh adik kembar saya iaitu Hani Sara.

  Sebelum saya meneruskan corat coret ini,saya ingin menerangkan apa itu sajak.

  Definisi : 1. persamaan bunyi pd suku kata (dlm syair, pantun, dll): ~nya janggal, banyak yg tidak kena; 2. = sanjak ark puisi moden (ber-beza drpd pantun atau syair) yg digubah dlm bahasa yg indah utk menyatakan fikiran (perasaan, pengalaman, dsb); ~ kabur sajak yg tidak jelas maksud atau maknanya; 3. ark irama (lagu): ~ tarinya; bersajak 1. bersesuaian bunyi suku kata (dlm pantun, syair, dll): kata lengang ~ dgn kata awang; 2. berbentuk sajak (pantun, syair, dll): cerita ~; 3. menyajak: sejak mula ~ dulu, sajaknya panjang-panjang; 4. meng­ungkap-kan atau mendeklamasikan sajak: dlm majlis itu, ada yg berpantun, ~ atau bersyair; menyajak mengarang (menggubah) sajak: pengalaman ~; menyajakkan 1. menjadikan bersajak (karang-an), menyesuaikan bunyi: kedua-dua rangkap itu dipilih utk ~ bunyi pepatah itu; 2. mengarang dlm bentuk sajak; persajakan perihal bersajak (menyajak), hal-hal yg berkaitan dgn sajak: dia juga ter-kenal dlm bidang ~; ia membicarakan ~ Islam benar-benar secara teoretis; persajakan perihal bersajak (menyajak), hal-hal yg berkaitan dgn sajak: dia juga ter-kenal dlm bidang ~; ia membicarakan ~ Islam benar-benar secara teoretis; penyajak orang yg mengarang sajak, pengarang sajak, penyair: seorang ~ menggunakan bunga-bunga bahasa utk mengindahkan sajaknya. (Kamus Dewan Edisi Keempat)
  


    Sajak yang dibacakan dalam pertandingan bertajuk "Tentang Alam". Sajak ini menceritakan tentang pencemaran yang berlaku secara global dan berleluasa.Nilai murni sajak ini ialah mengajak kita untuk sama-sama menjaga alam sekitar supaya alam ini tidak tercemar.Adik kembar saya telah memenangi Anugerah Perak.

      Berikut merupakan bait -bait sajak yang dibacakan:
   Untuk melihat deklamasi sajak tersebut , sila klik di sini.Sekian sahaja corat coret saya pada kali ini.Lain kali saya akan corat coret lagi.

        
        
    











Ulasan